tiggare

Bilder och info från UNT.

Nu tänker jag ta upp ett ämne som rör oss alla, speciellt när vi går på stan. Vi ser tiggare överallt var man än går, jag får ALLTID skuldkänslor när jag går förbi och inte lägger i något  men jag försöker att ge så fort jag har lösa pengar. 
 
Många tänker och tror att "alla tiggare ljuger",  lika som att säga om att säga att till exempel "alla blondiner är dumma i huvudet".  Man kan ju inte dra alla tiggare över en kant. Vissa lägger ALDRIG i pengar, helt galet egentligen. Om man tänker så hela tiden får ju inga tiggare pengar. Självklart finns det några få tiggare som ljuger men vem fan vill egentiligen tigga om man har det gott ställt? 
 
Vad skadar det egentligen att lägga en tjuga då och då? Inte ett piss. För tiggarna kan det betyda en förmögenhet. Vissa lämnar deras barn hemma i deras hemländer för att samla pengar så att de ska klara sig över vintern.
 
Många tänker säkert "men skaffa jobb då", de har ingen utbildning. De har inget annat val än att tigga. Så snälla rara människor lägg i pengar så fort ni har möjlighet, spelar ingen roll om det handlar om en femma eller en enkrona. Ingen ska behöva leva så som dem gör, tillsammans kan vi göra skillnad.

Comments
Innan du kommenterar:
1.Jag använder en Canon 600D.
2.Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4.
3.Kommentera snälla kommentarer, elaka kommentarer kan du hålla för dig själv :)
4.Vill du kontakta mig? Maila då till: [email protected]

Postat av: Anonym

Men grejen är att vissa kanske går och köper knark för det eller något annat dåligt. Det är bättre att köpa t.ex mat till dem!

Svar: Men många behöver pengar för att försörja sina familjer, självklart kan man Ibland ge mat också !
Josefine Olsson

2013-12-15 @ 19:58:34
Postat av: Louise

Förstår vad du menar och tänker men blev faktiskt lite irriterad när jag läste detta. Jag håller med dig, man borde tänka mer på andra och ge en slant då och då istället för att bara titta bort. Men först och främst måste jag säga att i MÅNGA (absolut inte alla) fall blir det faktiskt värre av att ge pengar. Pengarna kan gå till någon av tiggarens "ledare" som tvingar dem till detta (tänker inte gå in mer detaljerat på det) eller (som i de flesta fallen) leder pengarna till sprit och tobak. Och hur bra är det? De är ett beroende, jag vet att de behöver det men hur bra är det egentligen? Hur bra är det att ge pengar till någon som köper sprit och tobak för att lugna sitt beroende som sedan bara blir större. Ju mer pengar många får, ju mer tobak och sprit köper de och ju mer beroende blir dem. Dina pengar, som från början var en god gärning till en tiggare, har nu förvaltas till något som stärker en tiggares tobak beroende och gör så att tiggaren behöver mer tobak/sprit och mer pengar. För det andra, du skrev att alla inte kunna jobba för det inte hade någon utbildning, men det håller jag inte med om. Alla kan inte bli anställda på ett jobb, få fast lön osv. Men alla kan göra något. Man kan spela, måla, dansa och en hel del annat på stan. Jag ger inte pengar till tiggare som sitter rakt upp och ner på ändan och ber mig att ge dem pengar, och det står jag för. Men om jag ser någon stå och spela på tågstationen ger jag ALLTID pengar. Du kanske inte tycker det spelar någon roll, om personen spelar eller inte, men det tycker jag, Om du sitter rakt upp och ner och ber folk att ge dig pengar eller om du sliter arslet av dig för att blir bra med gittaren, det är skillnad. När jag läser igenom detta ser jag hur elakt, själviskt och arrogant det låter. Missuppfatta mig inte, men för att jag ska ge någon pengar kräver jag att personen gör något för att förtjäna dem. Och om personen gör något, något som visar att personen bryr sig, att personen inte tycker synd om sig själv utan är beredd på att kämpa och slita för att få mat bordet, då hjälper jag mer än gärna till.

Svar: Förstår också hur du tänker, men man kan vara fattig och inte kunna spela något heller. Hur ver man om pengarna går till knark? Nej det kan man inte veta, så då kan man ju aldrig ge om man tänker så. Självklart finns det folk som vill Ha pengar till knark men en stor mängd vill också ha pengarna till mat och vatten. Kram !
Josefine Olsson

2013-12-15 @ 20:12:08
Postat av: Lollo

En del som tigger får inte alls pengarna själva vilket jag tycker är jättesynd, men därför lägger jag nästan aldrig pengar till dom.

Svar: Men det kan man ju aldrig veta? Hellre chansa med att lägga i en liten slant! Kram
Josefine Olsson

2013-12-16 @ 00:10:18
Postat av: Anonym

Visst kan man chansa och ge en liten slant, men det är stor risk att man förstör för personen. Dem behöver inte pengar, dem behöver riktig hjälp.

Svar: Som sagt det kan man aldrig veta!
Josefine Olsson

2013-12-18 @ 22:39:24
Postat av: Paulina

Fast om man inte vet att den köper droger för pengarna vet man ju inte att den köper mat heller?

Svar: Nej, precis det kan man inte veta! Men om man tänker så kan man ju aldrig lägga i =)
Josefine Olsson

2013-12-19 @ 19:46:27
Postat av: Julia Wincent

Bra Josefine! Lägger man i en liten slant så är det inte heller hela världen om den slanten går till fel person. Och självklart så har tiggare det inte bra ställt vare sig de jobbar i "organiserade ligor" eller inte. Tips! Vill man hjälpa hemlösa i Uppsala kan man engagera sig i Soppkök-Uppsala!

2013-12-21 @ 16:21:24
URL: http://juliawincent.blogg.se

Comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

TILL STARTSIDAN


Hallå där! Kul att du har hittat hit. Mitt namn är Josefine Olsson och jag är en 17åring från Uppsala. Jag skriver om lite allt möjligt här i bloggen b.la vardag, foto, mode och skönhet. Jag är även en stor matälskare, rättare sagt mat är livet. Sen så tränar jag en hel del på fritiden så är ett hälsofreak. Hoppas att ni trivs här och välkomna tillbaka :)

♥ Instagram: Josefines.
♥ Twitter: JosefineOlssoon.
♥ Videofyme: Josefineolsson.
♥ Weheartit: josefineolssons.
♥ Youtube: josefineolssons.
♥Ask: http://ask.fm/josefineolssons



Follow on Bloglovin


Kontakta mig

RSS 2.0