Tvätta sminkborstar

När tvättade du dina sminkborstar senast?
 
Hittade denna text på nätet:
"Upplever du också oren, glansig och fet hy? Orsaken kan vara dina otvättade sminkborstar. En sminkborste samlar nämligen på sig gamla sminkrester, döda hudceller och oljor vilket blir en perfekt grogrund för mängder av bakterier. Lär dig tvätta och ta hand om dina borstar så att de håller i flera år."
 
"En otvättad borste ger inte lika bra resultat när du applicerar sminket. En borste full med smink och smuts kan kännas kladdig och gör sminket ojämnt på huden. Makeup-artister rekommenderar att du rengör borstarna minst varannan vecka om du använder dem varje dag. Makeupsvampar och borstar för concealer och flytande fundation bör du tvätta oftare, helst efter varje användning."
 
1. Fukta
Börja med att fukta hela borsten i ljummet vatten. Undvik att skölja skaftet då det kan få limmet att släppa så att stråna trillar av.

2. Tvätta
Om du använder borstar av syntetmaterial är diskmedel att föredra vid tvätt. Häll en klick i handen rör runt borsten i cirkelrörelser så att precis alla strån rengörs ordentligt med schampot. Skölj av borsten ordentligt med ljummet vatten tills all diskmedel är borta. Upprepa och fortsätt till borsten är ren.

Använder du borstar av riktigt hår väljer du ett milt schampo istället för diskmedel. För att hålla borstarna riktigt mjuka kan du avsluta med att arbeta in lite balsam innan du sköljer en sista gång.

3. Torka
Håll borstarna med stråna nedåt tills vattnet droppat av. Lägg dem sedan ner på en handduk eller pappersservett och låt dem torka över natten. Det är viktigt att inte ställa dem i ett glas eller liknande då vattnet samlas i borsten istället för att rinna av vilket kan få håret att lossna från borsten.
 
- Texten kommer från Improveme
Använder diskmedel för att få bort allt smink från borstarna sen avslutar jag med en Spray Cleaner från Kicks! Försöker att ha en rutin att göra rent dem varje söndag, innan det börjar en ny vecka :)
 
 
 

Comments
Innan du kommenterar:
1.Jag använder en Canon 600D.
2.Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4.
3.Kommentera snälla kommentarer, elaka kommentarer kan du hålla för dig själv :)
4.Vill du kontakta mig? Maila då till: [email protected]

Postat av: Maja

Kan du visa allt ditt smink?

2013-07-08 @ 23:09:55
Postat av: Mariie

Jätte bra guide!
Den påminde mig att jag behöver tvätta min borstar hehe ^^

2013-07-10 @ 14:00:04
URL: http://mmaolii.blogg.se

Comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

TILL STARTSIDAN


Hallå där! Kul att du har hittat hit. Mitt namn är Josefine Olsson och jag är en 17åring från Uppsala. Jag skriver om lite allt möjligt här i bloggen b.la vardag, foto, mode och skönhet. Jag är även en stor matälskare, rättare sagt mat är livet. Sen så tränar jag en hel del på fritiden så är ett hälsofreak. Hoppas att ni trivs här och välkomna tillbaka :)

♥ Instagram: Josefines.
♥ Twitter: JosefineOlssoon.
♥ Videofyme: Josefineolsson.
♥ Weheartit: josefineolssons.
♥ Youtube: josefineolssons.
♥Ask: http://ask.fm/josefineolssons



Follow on Bloglovin


Kontakta mig

RSS 2.0