Kanderade cheddarpopcorn

Ett fantastiskt gott recept som är ett perfekt tilltugg före maten, vi gjorde detta recept när vi hade gäster och det uppskattades väldigt mycket. Kan varmt rekomendera det! Supergott.
 
Ingredienser:
- Ca 4 dl poppade popcorn.
- 1/2 tsk salt / grovt havssalt.
- 1/4 tsk kajennpeppar.
- 300 g strösocker.
- 1/2 dl vatten.
- 2 msk lönnsirap.
- 1/2 dl vispgrädde.
- 120 g riven cheddarost.
 
Gör så här:
 Sätt ugnen på 150 grader. Sprid ut popcornen i en stor långpanna. Strö salt och kajennpeppar över och rör om försiktigt så att allt blandas.
 
Blanda socker och lönnsirap med vatten i en stor kastrull på låg till medel värme. Rör om tills sockret har smält. Höj värmen och koka upp. Låt koka tills sockerlagen har blivit mörkt bärnstensfärgad, ungefär 10 minuter. Ta av kastrullen från plattan och tillsätt vispgrädden försiktigt eftersom den heta sockerlagen bubblar mycket. Tillsätt den rivna osten, rör om snabbt till osten har smält och häll allt över popcornen. Rör om med en träslev tills såsen har fördelats jämnt. Rosta popcornen i ugnen i 45 minuter. Rör om flera gånger under rostningen så att popcornen täcks helt av ost och kolasås. Ta ut långpannan ur ugnen och servera popcornen genast eller låt svalna före servering.  
 
 Receptet är taget ur boken " POPCORN!" av Carol Beckerman. Finns att köpa på Akademibokhandeln.

Comments
Innan du kommenterar:
1.Jag använder en Canon 600D.
2.Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4.
3.Kommentera snälla kommentarer, elaka kommentarer kan du hålla för dig själv :)
4.Vill du kontakta mig? Maila då till: [email protected]

Postat av: Elvirall- mode och frisyrblogg

Åh va gott det verkar! Måste testa! :) Grym blogg Josefine :D Kram

2014-02-07 @ 20:09:18
URL: http://elvirall.se
Postat av: Diman Dilir

låter gott!

2014-02-07 @ 22:21:47
URL: http://nattstad.se/dimand
Postat av: Emelie

ser gott ut!!

2014-02-08 @ 17:40:05
URL: http://nikkiemelie.blogg.se

Comment here:

Name:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

URL/Blog:

Comment:

TILL STARTSIDAN


Hallå där! Kul att du har hittat hit. Mitt namn är Josefine Olsson och jag är en 17åring från Uppsala. Jag skriver om lite allt möjligt här i bloggen b.la vardag, foto, mode och skönhet. Jag är även en stor matälskare, rättare sagt mat är livet. Sen så tränar jag en hel del på fritiden så är ett hälsofreak. Hoppas att ni trivs här och välkomna tillbaka :)

♥ Instagram: Josefines.
♥ Twitter: JosefineOlssoon.
♥ Videofyme: Josefineolsson.
♥ Weheartit: josefineolssons.
♥ Youtube: josefineolssons.
♥Ask: http://ask.fm/josefineolssons



Follow on Bloglovin


Kontakta mig

RSS 2.0